söndag 2 juni 2013

Utvärdering: te på myskmadra

Myskmadra är en medicinalört som kanske idag mest används som luktegott i linneskåp. Vår myskmadra växter under en vitbrokig kornell och varje gång jag passerar njuter jag att den svaga men goda doften.

Myskmadran är marktäckaren under kornellen
Den polske kungen Stanislaw Leszczynski drack enligt obekräftade uppgifter te tillagat på myskmadra varenda morron och tack vare detta mådde han som en kung. Visserligen regerade han på 1700-talet men jag tillredde mig en kopp myskmadra-te igår kväll för att se om jag kände mig som en kung. Det gjorde jag inte. Det luktade gott när jag plockade bladen och aromen fanns kvar när det heta vattnet hälldes på. Smaken, ja det smakade te på någon skum växt. Det kanske är en vanesak! Myskemadra-te är i alla fall inte mitt favoritte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar